السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة اهلا بك في منتديات سلك رود للعرب
ايها الزائر العزيز معلوماتنا تفيد بانك غير مسجل لدينا اذا كنت زائر لاول مرة فالرجاء التسجيل و يشرفنا وجودك معنا في المنتدى و اذا كنت عضو الرجاء تسجيل الدخو
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

@@@ مكتبة سكريبتات jj-cave وطريقة استخدامها @@@

كاتب الموضوعرسالة
Admin

مدير عاممدير عام
Admin

ذكر
الثور
تاريخ الميلاد : 30/04/1981
42

@@@ مكتبة سكريبتات jj-cave وطريقة استخدامها @@@ Empty
مُساهمةموضوع: @@@ مكتبة سكريبتات jj-cave وطريقة استخدامها @@@   @@@ مكتبة سكريبتات jj-cave وطريقة استخدامها @@@ Icon_minitimeالأربعاء يوليو 08, 2009 9:25 am

بسم الله الرحمن الرحيم
==============

الموضوع ده حيبقى استكمال لموضوع تعليم السكريبتات بس حيتشرح فيه كيفية عمل السكريبت بداخل كهف جانجان فقط يفضل لو انت جديد فى السكريبتات تقراء الجزء الاول من الموضوع وبعدين ترجع تقراء الموضوع ده

نبداء على بركة الله
من اولها كده لو لقيت حد كاتب رد بيسال على حاجة مشروحة فى الموضوع بس هوه ماخدش باله منها مش حعبره وحمسح الرد بتاعه علشان اللى بيلاقينى مردتش عليه يفهم السبب

طبعا كل الناس لاحظت ان شريط فى ال AGBOT من تحت موجود فيه اختيارين:
@@@ مكتبة سكريبتات jj-cave وطريقة استخدامها @@@ 958064445

1-Use old script file system

معناها استخدم نظام السكريبت القديم وده تعمل سكريبت كامل جوه لمدينة وبره المدينة وصعب شرحه

2-Excute script

وده معناه انك تختار السكريبت من بين قائمة من السكريبتات الجاهزة وده اللى حنستخدمه
حضرتك حتنزل السكريبتات وبعدين تحطها فى فولدر اسمه monsterscripts حتلاقيه موجود فى فولدر ال agbot
وبعدين تروح للشريط اللى تحت فى البوت وتختار من اول سهم مدينة جانجان ومن تانى سهم تختار السكريبت اللى انت عايزه وبعدين حتروح تدوس على زرار purchase
@@@ مكتبة سكريبتات jj-cave وطريقة استخدامها @@@ 825471002

دىالجزئية بتاعة الShoppingاللى بتحدد منها ايه اللى انت عايز تشتريه من المدينه واعتقد مش محتاجه شرح بتروح لكل سهم وتحدد نوع الحاجه اللى انت عايزها وتكتب الكميه وبالنسبه للمربعات اللى على الشمال تحت

-لو انت اخترت انك تشترى حصان البوت حيشتريه ويركبه من نفسه ولو لقى معاك حصان فى الشنطة حيركبه برده لو انت عايز متركبش حصان وانت رايح يبقى ماخترش انه يشترى ولا تخلى معاك حصنه فى الشنطة

-قبل كده كان لازم تضيف سطر فى اخر السكريبت علشان تخلى البوت ينزل من على الحصان لما يوصل ال hunting area لكن فى نسخة البوت الجديدة هو حينزل من على الحصان لوحه اول لما يوصل لمدخل الكهف

-السكريبت بيعمل REPAIR لوحده من غير مانت تختار

Enable AutoParty يعنى يعمل بارتى 4/4 علشان دى بتديلك 10% exp زيادة

Enable storage يعنى يروح يخزن الحاجه اللى انت لقيتها فى ال storage

وحكاية ال storage دى بتتظبط من ال item select واللى بعتبرها مصيبة سوداء للى مايفهمهاش علشان دى مصدر المشاكل كلها فى الاول

دلوقتى ال script ده حيروح للstorage ويخزن الحاجة اللى انت محددهالو فى فراغ ال storage فى ال item select ولو لقى حاجات من نفس النوع فى ال storage بيجمعهم على بعض وبعدين حيروح لل blacksmith يعمل repair all ويبيع الحاجات اللى انت حاططها فى فراغ sell to npc فى ال item select بالنسبة لشرح item select اتفضل

البوت مبيلمش الا الحاجة اللى انت محدد انه يلمها من ال item select بص على الصورة دى
@@@ مكتبة سكريبتات jj-cave وطريقة استخدامها @@@ 886636364
فى الاول حتدوس على config وبعدين حتدوس على item select حيظهرلك شباك تانى اسمه item.cfg اللى انا حاطط فيه الارقام ونمسكهم واحدة واحدة

عندك على اليمين خالص فى قائمة فيها كل حاجة ممكن تلاقيها لما تقتل وحوش ودى علشان تساعدك انك تختار الحاجة اللى انت عايزها بسرعة من العواميد اللى على اليمين ولما تدوس على اى حاجة فى القائمة مثلا ال jade tablets حتلاقيها اتعلمت بالازرق فى العواميد اللى على اليمين

نشرح بقى العواميد واحد واحد:

1-العمود ده لو انت حطيت الحاجه فيه ده معناه انك مش عايز البوت يلم الحاجة دى من على الارض مثلا انا حاطط ال arrows+bolt فيه علشان انا nucker مبستعملهمش للكن انت لو عايزهم حتنقلهم فى العمود رقم 2

2-العمود ده لما تحط الحاجة فيه معناه انك بتقل البوت لو لقيت الحاجة دى على الارض خدها معاك فى ال invintory او الشنطة

العواميد الباقية دى علشان الناس اللى بتستعمل script اللى بيخلي البوت يروح المدينة ويرجع تانى يضرب لوحده:

3-العمود ده لما تحط فيه حاجة معناه انك بتقل للبوت لما يروح المدينة بيع الحاجة دى عند ال NPC

4-العمود ده لما تحط فيه حاجة معناه انك بتقل للبوت لما يروح المدينة يحط الحاجة دى فى ال STORAGE

5-العمود ده لما تحط فيه حاجة معناه انك بتقل للبوت لما يروح المدينة يحط الحاجة دى فى ال GUILD SORAGE

باختصار البوت حيلم اى حاجة من على الارض ماعدا الحاجة اللى انت حاططها فى الفراغ بتاع ال floor اللى هوه العمود الاول وبعدين لما ترجع المدينة حيعمل اللى انت مظبطه فى العواميد التانية

ناس حتقوللى ازاى مثلا حنطلع اسم ال second weapon اللى احنا بنستعمله من كل الزحمة دى

بسيطة فى رقم جمب كل حاجه ده اللفل بتاعها وفى حاجه اسهل شوف اللى انت عايز تثبته معاك فى ال invintory وخليه فى ال invintory وبعدين روح على قائمة view اللى فى البوت حتلاقيها فوق خالص واختار منها كلمة invintory
@@@ مكتبة سكريبتات jj-cave وطريقة استخدامها @@@ 111592146
حتلاقى ظهرلك صفحه فيها كل خاجه موجوده معاك فى الشنطة
دوس كليك يمين على كل حاجه واختار المكان اللى انت عايز تحطها فيه
@@@ مكتبة سكريبتات jj-cave وطريقة استخدامها @@@ 178304403
وبعد لما تحدد مكان كل حاجه افتح ال item select حتلاقيهم اتنقلو فى المكان اللى انت اخترته وعلشان تثبت التغيرات اللى انت عملتها دوس save وبعدين اقفل
بالنسبة للناس اللى مبتحبش تلم الزبالة (alchemy materials ) دى اسمها فى القائمةmaterial اللى فوق لكن material اللى تحت مقصود بيها ال elements نفسها (earth-water-fire-cold )

Enable Guild Storage يعنى يروح يخزن الحاجه فى الSTORAGE بتاع الجيلد

Verify that you are in town دى تعلم عليها وخلاص
بكده انت ظبطت الحاجات اللى بتحصل جوه المدينة يعنى حددت ايه اللى يتحط فى المخزن وايه اللى البوت يشتريه
نسخ ال agbot اللى نزلت بعد 2.9.0 فيها حاجة لذيذة قوى
طبعا كل الناس بتشتكى ان اسعار ال pots زادت 20% فى جانجان علشان الضريبه بتاعة الفورتريس فنسخ البوت الجديدة بتسمحلك انك تثبت نفسك فى اى مدينة انت عايزها لو حتى constantin واختار سكريبت بتاع جانجان ساعتها البوت حيشترى الpots من المدينة اللى انت مثبت نفسك فيها وبعدين يسافر لوحده للمدينة اللى حيبدا من عندها السكريبت اللى انت عامله وبكده مش حتضطر تدفع الزيادة ال 20% اللى انت كنت بتدفعها فى جانجان لانك بتشترى الحاجات من مدينة تانية
انا عن نفسى مثبت فى DW فالبوت لما يخلص ال POTS بيرجع على DW يشترى الحاجات اللى انا حددتها وبعدين يسافر جان جان ويروح للكهف جانجان ويدخل وبعد مايدخل يبداء تنفيذ السكريبت اللى انت اخترته لان السكريبت اللى جوه المدينة والسكريبت اللى من اول المدينة لحد الكهف متسجل جوه البوت نفسه علشان كده انت مش محتاج غير المسار اللى جوه الكهف بس
احب انبه ان السكريبت حيخرف معاك لو الجهاز عندك تقيل او لو عندك لاج لان التليبورت فى الكهف لازم توصل للدائرة بتاعة التليبورت علشان تتنقل من مكان لمكان لكن لو عندك لاج حتلاقى البوت معداش على الدائرة بالظبط لكن مشى من جمبها وكده السكريبت حيفوت نقطة وحتلاقيه لازق فى الحيطة عايز يكمل السكريبت اللى بعد التيليبورت لانه ماخدش باله انه ماعملش تيليبورت انا بقول كده علشان مالقيش ناس جاية تقوللى ان السكريبت بايظ وبيلزق فى الحيطة

اللى حينزل السكريبتات حيلاقي الاسم مكتوب كده:

086.Jangan.B1.jjcave-B2-camp2-TombHunters+StoneGhost+Unique85.A3CG.x_H_x.v1.lst

1-اول حاجة 086 ده لفل الوحوش اللى انت حتروحلها المفروض يكون على الشمال بس هوه بيتنقل على اليمين لما اكتبه فى المنتدى

2-janjan دى المدينة اللى البوت حيروحلها لو لقى ان انت مثبت نفسك فى مدينة تانية

3-B1 دى البوت لما يقراها حياخد بعضه ويمشى لوحده لحد مايوصل لمدخلكهف جانجان وبعد لما يعدى حيبدا ينفذ المسار اللى موجود فى السكريبت

4-من اول دلوقتى مش حتفرق معاك فى حاجة دى مجرد معلومات انا كتبتهالك عن المكان اللى انت حتروح تضرب عنده زى مانت شايف انا كاتبلك ان السكريبت حيروح كهف جان جان فى B2-camp2 وكاتبلك اسم الوحوش اللى هناك وزى مالناس عارفه ان فى اى كامب فى نوعين من الوحوش وبالنسبة لكامب 2 و8 و 11 و 15 حتلاقينى كاتبلك ان فيهم unique وكاتبلك اللفل بتاعه وفى كامب 2 فى unique lvl 85

5-الجزء ده A3CG دى خواص الوحوش اللى انت رايحلها وانا كاتب شرحها فى موضوع التعليم الاول

6-x_H_x حقوق النشر وده اسم الcharacter بتاعى فى سيرفير جايا

7-v1ده علشان لما يكون فى كذا سكريبت لنفس نوع الوحوش زى اللى فى B1 حتلاقيهم مكتوبين بنفس الاسم لكن فى الاخر v1 or v2 or v3

8-الجزء ده lst ده الامتداد بتاع الملف ومالكش دعوة بيه وارجو ان محدش يعدل فى الاسم بتاع السكريبت علشان يشتغل كويس

نيجى دلوقتى لتحميل السكريبتات:

]
1-مجموعة سكريبتات لB1 بتغطى كل الاماكن اللى موجودة فى B1 عدد 18 سكريبت

حمل من
هنا

2-مجموعة سكريبتات ل B2 بمعدل سكريبت لكل camp عدد 14 سكريبت

حمل من هنا

3-سكريبت واحد بيؤديك لحد B3 وبعيدن بتكمل انت بنفسك لانى لسه ملعبتش فى B3

حمل من هنا

ياريت محدش يستعجلنى على سكريبتات B3 لما اخلصها ححطها فى الموضوع واللى مش فاهم حاجة يقراء الموضوع 20 مرة

بالنسبة ل B2 انا ظابط ال HUNTING AREA على 125 فى نص كل كامب بالظبط لو حد حيدخل بارتى مع ناس يبقى يفتح السكريبت ببرنامج notebad ويعدل الhunting area يخليها 50 بس علشان ميبعدش عن البارتى

نصائح:
====
1-بكرر تانى ثبت نفسك فى DW علشان توفر الجولد بتاع ضريبة الفورتريس

2-قلل الجرافيك بتاع اللعبة لاقل قيمة ممكنة لان الجرافيك جوه الكهف عالى قوى وممكن يخلى السكريبت يخرف
دوس escape جوه اللعبة واختار options حتلاقى صفحة الجرافيك ظهرت افتح كل سهم من الاسهم واختار كلمة low او off

3-اوعى تنسى تعلم فى المربع بتاع Loop after teleport وياريت لو تعمل زى اللى فى الصورة
@@@ مكتبة سكريبتات jj-cave وطريقة استخدامها @@@ 353691116

4-ماتحاولش تقلل ال purchase delay عن 4000 ده بتاع الشراء ولو عملته رقم صغير ممكن اللعبة تقفل ويجبلك الرسالة بتاعت علامات الاستفهام

5-ال attack delay انا عن نفسى بعملها 1500 وفى واحد صاحبى كان عاملها 0 وانا كنت باعملها 500 ساعات ومفيش فرق خليها 1500 وخلاص

6-ماتنساش تظبط ال item select بتاعك

7- اتاكد ان الوحوش اللى انت حتهاجمها موجوده فى القائمة اللى على اليمين فى ال monster select اللى فى config وان ال monster lvl range اللى موجود فى config من 1-140 او على الاقل يكون لفل الوحوش اللى انت حتهاجمها موجود فى المربع اللى على اليمين
http://silkroad43rb.niceboards.net

@@@ مكتبة سكريبتات jj-cave وطريقة استخدامها @@@
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-